8°C bezchmurnie

Jak rzucić palenie?

Szpital - zdrowie, rzucić palenie - zdjęcie, fotografia

Palenie jest jednym z trudniejszych nałogów do rzucenia. Nikotyna zawarta w papierosach silnie uzależnia, a do tego dochodzi jeszcze wiele czynników społecznych, takich jak rozmowy w trakcie palenia czy papieros po jedzeniu. Często również podczas rzucania palenia jesteśmy poddenerwowani i ostatecznie sięgamy po papierosa w desperacji. Czy istnieje jednak skuteczny sposób, by zerwać z tym szkodliwym nałogiem? Czy lepiej postawić na silną wolę, czy może skuteczniejsze okaże się farmaceutyczne wsparcie? O tym wszystkim dowiecie się z dzisiejszego artykułu.

Rzucanie palenie palenia – po pierwsze musisz chcieć

Żeby skutecznie rzucić palenie musisz przede wszystkim tego chcieć. Nie może to być tylko wola rodziny czy zalecenie lekarza. Żeby uświadomić sobie, że naprawdę podjąłeś taką decyzję, a nie tylko o niej myślisz, koniecznie wyznacz sobie datę, kiedy zamierzasz to zrobić. Jeśli odpowiesz sobie, że teraz, to istnieje spora szansa, że Twoja motywacja jest wystarczająco silna. Jeśli jednak odpowiesz sam przed sobą, że jutro lub za tydzień, może okazać się, że nie jesteś wystarczająco zmotywowany do zerwania z nałogiem.

Zastanów się nad powodami do rzucenia palenia

Jaka więc może być twoja motywacja podczas rzucania palenia? Przede wszystkim powinna być silna. Możesz zacząć od powodów zdrowotnych. Zerwaniem z nałogiem zmniejszy ryzyko zawału czy raka płuc, a także pomoże poprawić ci kondycję. Twoje włosy i paznokcie pozbawione kontaktu z nikotyną i innymi substancjami zawartymi w dymie papierosowym zaczną wyglądać znacznie lepiej. Być może jednak większą motywacją dla ciebie będą czynniki ekonomiczne. Wystarczy, że przeliczysz sobie, ile pieniędzy zaoszczędzisz. W ciągu roku może być to nawet 6 tysięcy złotych. Te pieniądze możesz przeznaczyć na inne przyjemności.

Zacznij obserwować swój nawyk

Jednym z ważniejszych etapów podczas rzucania palenia jest etap obserwowania własnego nałogu i notowania wszelkich spostrzeżeń. Powinniśmy zacząć od zapisywania ilości wypalonych papierosów, a także tego, w jakich sytuacjach po nie sięgamy. Czy istnieje pewien schemat? Może sięgać po tytoń w sytuacjach stresujących, po obiedzie, podczas kontaktów ze znajomymi. Jaki nastrój towarzyszy palenia. Dzięki takiej wiedzy będziesz lepiej rozumieć swój nauk i łatwiej będzie ci się od niego odzwyczaić.

Powiedz wszystkim, że rzucasz palenie

Jeśli zamierzasz rzucić palenie, to koniecznie powiedz o tym bliskim i rodzinie. Po pierwsze będziesz czuł silniejsze zobowiązanie, by wytrwać w swoim postanowieniu, a także możesz otrzymać bardzo potrzebne w tym czasie wsparcie. Jeśli ktoś z twoich bliskich pali, postaraj się go namówić również na zmianę tego nawyku. Widok palących znajomych może być dla ciebie ciężki zwłaszcza w początkowym etapie rzucania.

Psychoterapia grupowa

Wiele osób ma problemy z samodzielnym rzucaniem palenia. Kontakt z osobami, które przechodzą przez to samo może mieć dla nich bardzo pozytywne skutki. Możesz wtedy dowiedzieć się, że inne osoby też odczuwają pokusę, by sięgnąć po papierosa, że ich objawy odstawienia są również trudne. W takiej grupie otrzymasz również wsparcie i potwierdzenie, że podjęta przez ciebie decyzja jest słuszna.

Preparaty pomagające w rzucaniu palenia

Silna wola to jednak czasami nieco za mało. W niektórych wypadkach można się pokusić o pomoc farmakologiczną. Jak działają tabletki, gumy i plastry na rzucenie palenia? Już wyjaśniamy. Jednym z popularniejszych środków jest Desmoxan. W jego składzie znajdziemy cytyzynę, która posiada bardzo podobne działanie do nikotyny. Jest to oczywiście sprytna forma oszukiwania naszego organizmu, który przyzwyczajony jest do innej substancji psychoaktywnej. Biorąc takie produkty jak Desmoxan czy Tabex blokowane są wiązania nikotyny z receptorami w mózgu. Oznacza to, że palenie przestaje nam po prostu sprawiać przyjemność. Warto w tym miejscu jeszcze wspomnieć o tym, że cytyzyna bardzo skutecznie łagodzi negatywne skutki związane z odstawieniem papierosów. Dlaczego tak się dzieje? Przede wszystkim ze względu na fakt, że sprzyja ona wydzielaniu dopaminy i adrenaliny. Czy jest tu jakiś haczyk? Właściwie nie. Musimy jedynie pamiętać, by nie łączyć je z nikotyną w żadnej postaci. Nie może rzuć nikotynowych gum ani przyjmować dodatkowo tabletek z nikotyną. Jeśli to zrobimy, cytyzyna nie będzie skuteczna.

Leki z nikotyną

Konkurencyjną metodą radzenia sobie z rzucaniem palenia jest przyjmowanie leków z nikotyną. Może to być między innymi popularny Niquitin. Na czym polega skuteczność tego sposobu? Tabletki dostarczają do naszego organizmu nikotyną, więc palimy co raz mniej. Odzwyczajamy się od samego nawyku palenia. Z czasem przyjmujemy coraz mniejsze dawki tej substancji, uwalniając się od nawyku. Pełna kuracja powinna trwać ponad dwa miesiące.

Należy pamiętać, że tabletki nie zapewnią nam sukcesu, jeśli nie ustalimy sobie jasno celu i nie będziemy konsekwentnie go realizować. Najlepiej zastosować wszystkie wymienione wcześniej metody, by mieć pewność, że uda nam się skutecznie rzucić palenie i nie wrócić do tego nawyku po zaledwie kilku tygodniach.

Jak rzucić palenie? komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się

Szpital - zdrowie, - więcej informacji